Najczęstsze awarie na drogach – jak sobie z nimi radzić?

Jadąc samochodem musimy być przygotowani na każdą ewentualność. Usterka uniemożliwiająca jazdę może zdarzyć się podczas wielogodzinnej podróży, ale też w drodze do pracy. O ile z przepaloną żarówką poradzimy sobie samodzielnie na najbliższej stacji, o tyle przy większych awariach konieczna będzie pomoc specjalisty.

Najlepszym rozwiązaniem, które może zrobić każdy rozsądny kierowca, jest regularne odwiedzanie serwisu i wymiana części eksploatacyjnych zgodnie z zaleceniami producenta. Drugim sposobem na zapewnienie względnego spokoju jest wykupienie ubezpieczenia Auto Casco. W ten sposób będziemy świadomi, że w razie kryzysowej sytuacji zostanie nam udzielona pomoc.

Przygotowaliśmy kilka najczęstszych awarii, które mogą wydarzyć się na trasie:

  • Przebita opona

To jedna z najczęstszych usterek, które mogą się nam przytrafić. Powodem może być ciało obce leżące na jezdni, takie jak kamień czy gwóźdź, albo agresywny manewr.

W tej sytuacji możemy wymienić oponę własnoręcznie. Potrzebujemy do tego lewarka, klucza i zapasowej opony. Zdarza się natomiast, że w przypływie stresu, nie panujemy nad własnymi działaniami. W takiej sytuacji warto wezwać na pomoc ubezpieczalnię, jeśli wykupiliśmy odpowiednie AC. Przyjadą i naprawią szkodę na miejscu lub przetransportują samochód do warsztatu.

wulkanizator naprawiający przebitą oponę

  • Awaria hamulców

Awarie związane z niesprawnymi hamulcami są jednymi z niebezpieczniejszych, ponieważ prowadzić mogą do tragicznych skutków. Najczęstszą przyczyną powstawania tej awarii jest nieszczególny przewód hamulcowy albo za bardzo zużyte klocki hamulcowe. Nierzadko może powstać w wyniku długiego hamowania, np. podczas zjazdów.

Kolejną przyczyną „zagotowania się” płynu jest jego wiek. Objawami takiej sytuacji są zapadnięcie pedału hamulca i utrata możliwości hamowania. Płyn hamulcowy mocno wchłania wilgoć, a duża zawartość wody rażąco obniża temperaturę, w której płyn zaczyna się przegrzewać.

  • Awaria silnika

Awarie silników zdarzają się bardzo często. Powodów może być bardzo wiele: od zatarcia, przez zerwanie paska rozrządu po awarię turbiny. Ta ostatnia lubi się psuć szczególnie

w nowych samochodach. Aby ustrzec się przed awarią należy regularnie wymieniać olej

i dbać o jego odpowiedni poziom. Nadchodzącą awarię możemy dostrzec obserwując wyczuwalny spadek mocy silnika, głośniejszą pracę turbiny lub większe zadymienie spalin. Dodatkowy wyciek oleju z okolic silnika skutkuje koniecznością kosztownej naprawy.

  • Usterki sprzęgła

Sprzęgło psuje się przez nagminne eksploatowanie. Teoretycznie sprzęgło powinno być sprawne przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Jednak jazda po mieście na tzw. półsprzęgle, ostre manewry, dynamiczne sprinty przez światła czy podjazdy pod górę mogą skrócić ten czas nawet o połowę.

W sytuacji, gdy spotka nas taka awaria najlepiej zadzwonić po pomoc do swojej ubezpieczalni. Jeśli jednak nie posiadamy ubezpieczenia AC, możemy sami dojechać do najbliższego warsztatu. Róbmy to jednak w ostateczności, ponieważ procedura awaryjna mocno obciąża silnik i skrzynię biegów. Gdy trafi nam się ta konieczność, wrzućmy drugi bieg i uruchommy silnik. Samochód szarpnie, ale ruszy. Gazem operujmy delikatnie. Zmieniając bieg na wyższy zdejmujmy nogę z gazu i delikatnie wrzucajmy na luz. Przygotujmy kolejny bieg i spokojnie dodawajny gazu, a synchronizatory zadziałają prawidłowo.

  • Awarie elektryczne

Firmy zajmujące się pomocą drogową, sądzą, że problemy związane z układami elektrycznymi, są tymi najczęstszymi. Powodów może być wiele: rozładowanie akumulatora, spięcie w instalacji, przepalenie bezpiecznika.

Standardowo, aby uniknąć awarii, należy przede wszystkim dbać o akumulator. Dopilmujmy, aby był zawsze naładowany. Jeśli jeździmy często po mieście, nie pokonujemy wielu kilometrów, ale korzystamy z wyposażenia zabierającego dużo prądu, tj. podgrzewane fotele, klimatyzacja, sprzęt audio itp. to bardzo możliwe jest to, że alternator nie zdoła odrobić tego deficytu.

Swoją drogą trzeba pamiętać, że akumulator wymaga wymiany co 4-5 lat. Dobrze o tym pamiętać podczas corocznego przeglądu samochodu.

Inne usterki elektryczne trudno jest odpowiednio wcześnie odkryć przez trudne rozlokowanie w mało widocznych i dostępnych miejscach.

Awarie drogowe mają to do siebie, że zdarzają się w najmniej oczekiwanym momencie. Powinniśmy być przygotowani na każdą ewentualność w miarę możliwości, ale są sytuacje, których przewidzieć się nie da. Wtedy dobrze jest móc zadzwonić po pomoc, jeśli nie masz Auto Casco, a potrzebujesz transportu, to przewóz autolawetą do warsztatu jest najlepszym rozwiązaniem – zapraszamy.

Share