Wiesz, co robić, gdy “zagotuje” ci się auto?

Usterka układu chłodzenia może być niezwykle spektakularna. Kłęby pary buchające spod maski i uczucie paniki, że silnik padnie. Pod wpływem emocji można narobić błędów. Można też się poparzyć, dlatego radzimy, co robić, gdy padnie chłodzenie w aucie.

Awarii układu chłodzenia nie da się przewidzieć. Nawet okresowe przeglądy nie mają wpływu na to, co może się wydarzyć. Awarie układu chłodzenia zdarzają się raczej niespodziewanie i najczęściej bardzo efektownie wyglądają. Samochód wygląda jakby otaczały go kłęby dymu, chociaż to tylko para wodna. Najczęściej wysiada termostat, chłodnica lub pompa wody. warto wiedzieć, co robić, by ograniczyć skutki przegrzania silnika i zminimalizować koszty.

Kierowcy starszej daty mają nawyk zerkania na wskazania czujnika temperatury równie często jak na obrotomierz czy wskaźnik paliwa. Dzięki temu szybko mogą się zorientować, że temperatura silnika nagle zaczyna rosnąć, mają więc szansę w miarę szybko zareagować. Niestety, w wielu autach nowej generacji takiego wskaźnika nie ma, więc o tym, że temperatura osiągnęła stopień krytyczny dowiadujesz się w chwili, gdy na tablicy rozdzielczej zaczyna świecić się choinka ostrzeżeń, a spod maski zaczynają buchać kłęby pary. Czasem może być już za późno na reakcję.

Zjedź na pobocze ale wcześniej uruchom ogrzewanie

Zanim zjedziesz na pobocze, natychmiast uruchom ogrzewanie, ustawiając je na maksymalną wartość. Robiąc to możesz obniżyć temperaturę samochodu o 20 stopni Celsjusza, ponieważ samochodowa nagrzewnica przypomina pomniejszoną chłodnicę silnika, warunkiem jej skutecznego działania jest ustawienie ogrzewania na maksa i włączenie wentylatora, nawet w upalny dzień.

Znajdź bezpieczne miejsce do zaparkowania

Znajdź bezpieczne miejsce do zaparkowania. Otwórz maskę, ale nie od razu na całą szerokość, tylko tak, aby zwiększyć przepływ powietrza w komorze silnika. Nawet nie próbuj odkręcać korka chłodnicy ani wlewu zbiornika wyrównującego! W układzie chłodzenia tworzy się ciśnienie, które może spowodować, że wrzący płyn i para wybuchną ci prosto w twarz, co skończy się oparzeniami. Opisane wyżej czynności pomogą ustabilizować temperaturę silnika na poziomie bezpiecznym dla niego. Wbrew pozorom, praca na wolnych obrotach może wpłynąć na ochłodzenie silnika, o ile nie masz do czynienia z wyciekiem płynu, i silnik nie pracuje na sucho. Jeśli płyn jest w układzie, warto aby pompa przez chwilę pracowała.

Jak najszybciej wyłącz silnik, jeśli płyn schodzi z układu

Jak najszybciej wyłącz silnik, jeśli płyn schodzi z układu. Tutaj nie ma miejsca na chłodzenie silnika na wolnych obrotach. W tym wypadku tylko wyłączenie silnika pozwoli na ograniczenie strat. Mając awarię układu chłodzenia, możesz uzupełnić braki wodą destylowaną i próbować o własnych siłach dostać się do warsztatu. Jednak najpewniejszym sposobem na bezpieczne dostarczenie auta do mechanika, jest transport na lawecie pomocy drogowej. Nigdy nie masz pewności, że mimo, że masz ogrzewanie włączone na maksymalną wartość, nadmuch i uzupełniony płyn w chłodnicy, unikniesz wysokich obrotów i postoju w korku. Nieszczęścia i pechowe zbiegi okoliczności lubią chodzić parami. Należy pamiętać, że samochód może się “zagotować” nie tylko na skutek awarii układu chłodniczego, ale też na skutek niedrożnego układu wydechowego czy uszkodzenia uszczelki pod chłodnicą.

Stojąc w kłębach pary na poboczu i klnąc, na czym świat stoi, zatroszcz się o swoje bezpieczeństwo. Nie podejmuj pochopnych decyzji. Skup się na ograniczeniu szkód i nie dopuść do poważniejszych uszkodzeń.

Share