Dbaj o olej

Stan oleju silnikowego wpływa na żywotność silnika oraz turbosprężarki. Wymiana oleju oraz regularna kontrola jego poziomu są jednoznaczne z wydłużeniem żywotności silnika. Na rynku, w sprzedaży, dostępne są trzy rodzaje olejów silnikowych: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Z tych trzech linii olejów najlepszymi właściwościwościami smarnymi charakteryzują się oleje syntetyczne, najbardziej zaawansowane technologicznie, stosowane w większości współcześnie produkowanych aut, niezwykle odporne na ekstremalne temperatury, które panują w silnikach benzynowych i wysokoprężnych.

 

Syntetyk, stosowany w silniku sprzyja przedłużeniu jego żywotności, ograniczając jego zużycie. Na rynku dostępne są też oleje typu long life, o przedłużonym działaniu, które, teoretycznie, powinno wymieniać się rzadziej niż oleje tradycyjne, jednak, ze względu na fakt, że ich właściwości nie są zbadane do końca, podchodzić do nich należy z dużą dozą ostrożności.

 

Olejami tańszymi są półsyntetyki i olej mineralne. Kosztują około ¾ ceny oleju syntetycznego. Mają jednak mniejsze właściwości smarne, gorzej sprawdzają się w ekstremalnie wysokich temperaturach. Były stosowane przed 10 lub 15 laty, jako powszechne, wypierane stopniowo przez syntetyki. Stosowane są czasem w jednostkach mocno wyeksploatowanych, mających większe zapotrzebowanie na olej, gdzie dalej trzeba na bieżąco uzupełniać. Wówczas przedłużają życie silnika i oddalają w czasie jego kosztowny remont.

 

Często występują rozbieżności między interwałami dotyczącymi wymiany oleju między producentami jednostki napędowej a producenta turbosprężarki. Zdarza się, że producent silnika zaleca wymianę co 30 tysięcy kilometrów, a sprężarki co 15 tysięcy. Właściciel auta powinien przychylam się więc do zaleceń producenta turbosprężarki, chcąc uniknąć jej kosztownej naprawy.

 

Dla bezpieczeństwa silnika, olej należy wymieniać co 15 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz w roku. W przypadku, gdy twoje auto wyposażone jest w turbosprężarkę, wówczas olej warto wymieniać co 10 tysięcy kilometrów. Przy wymianie oleju powinno się równocześnie wymienić filtr oleju, co nie stanowi większego kosztu. Ceny filtrów sięgają maksymalnie do 50 złotych. Warto nawet w starych autach korzystać z oleju syntetycznego, dla przedłużenia jego żywotności.

 

Co dwa, trzy tygodnie kontroluj stan oleju, częściej, jeśli auto robi naprawdę duże trasy. Jak sprawdzać poziom oleju? Stawiasz samochód na płaskim podłożu, sprawdzasz stan oleju na zimnym silniku. Poziom powinien znajdować się między znakami “max” lub “min” na bagnecie, w przypadku, gdy wskazanie pokazuje okolicę “min”, poziom oleju należy natychmiast uzupełnić, gdyż jazda ze zbyt niskim stanem oleju grozi zatarciem silnika oraz uszkodzeniem turbosprężarki. Nie jest również dobrze, gdy poziom oleju jest zbyt wysoki, gdyż podniesienie ciśnienia może spowodować rozszczelnienie silnika.

 

Posiadacze aut, których silnik pracuje na łańcuchu rozrządu, szczególnie powinni dbać o poziom i jakość oleju. Kiepskiej jakości olej, stary i przepalony, powoduje, że wydziela się nagar, który osadza się między innymi na łańcuchu, wpływając na jego osłabienie jego napięcia. Nieodpowiednie smarowanie łańcucha i prowadnic prowadzi do szybszego ich zużycia i konieczności wymiany, zwłaszcza, że awarie rozrządu z reguły źle się kończą dla auta.

Share