Jak zmienić koło na autostradzie?

Czy można zmieniać koło na autostradzie? Jakie zasady panują na pasie awaryjnym? Kiedy skorzystać z pomocy służb autostradowych? Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule.

Co wolno a czego nie wolno na autostradzie?

Autostrady i drogi ekspresowe w Polsce posiadają – ze względu na duże prędkości przejazdu – specjalne pasy awaryjne, na których można się zatrzymać i dokonać ewentualnych, prostych napraw. Zachowaniu temu muszą jednak towarzyszyć określone czynności, wymuszone nie tyle obowiązującymi przepisami, co raczej zdrowym rozsądkiem i bezpieczeństwem. Co zatem należy zrobić, jeśli chcemy zmienić koło na autostradzie?

Czy wolno zmienić koło na pasie awaryjnym?

Zmiana koła na pasie awaryjnym jest dozwolona o ile kierowca zachowuje odpowiednie zalecenia dotyczące bezpieczeństwa. Niestety, nie można zapominać, że jest to przedsięwzięcie ryzykowne. Często zdarza się, że pomimo odpowiedniego oznakowania, nadal w takich sytuacjach dochodzi do wypadków.

postój auta na drodze

O czym warto pamiętać?

  1. Należy włączyć światła awaryjne i możliwie jak najszybciej wyjść z pojazdu. Zaleca się, by opuszczanie samochodu zawsze odbywało się od strony barierek.
  2. Do obowiązków kierowcy należy odpowiednie osygnalizowanie miejsca zdarzenia. W tym celu stosujemy klasyczny trójkąt odblaskowy, bądź – jeśli mamy taką możliwość – żółte światło ostrzegawcze. Umieścić je należy co najmniej 100 metrów za uszkodzonym pojazdem.
  3. Dopiero potem informujemy o zdarzeniu odpowiednie służby i – jeśli istnieje taka możliwość – zmieniamy koło.

Zawsze należy pamiętać o tym, że nie dostosowanie się do powyższych przepisów (zwłaszcza w kontekście osygnalizowania), może wiązać się z mandatem w wysokości 300 złotych i jednym punktem karnym!

Co, jeśli naprawa się nie uda?

Jeśli proces usuwania usterki trwa dłużej niż kilka minut, koniecznie należy wezwać pomoc w postaci obsługi autostrady. Służby te posiadają specjalne, bardzo dobrze osygnalizowane pojazdy, które pomogą w zabezpieczeniu samochodu i zasygnalizują zajętość pasa awaryjnego. Co równie ważne, wezwanie takiego patrolu jest całkowicie bezpłatne.

A co, jeśli naprawa pojazdu nie będzie w ogóle możliwa? Wtedy na własny koszt należy wezwać pomoc drogową, która odwiezie nasz samochód do określonego warsztatu. Jeśli nie znamy żadnej firmy świadczącej usługi pomocy drogowej, możemy poprosić o pomoc dyżurnego Policji. Ma on dostęp do danych sprawdzonych i licencjonowanych firm, dzięki czemu nie musimy się martwić o profesjonalizm i rzetelność wykonywanych usług transportowych.

I jeszcze jedna, ważna kwestia. Na autostradzie nie można holować innych pojazdów. Zalecenie to jest obwarowane stosownymi przepisami a nieprzestrzeganie go, wiąże się z określonymi karami.

Jak zawezwać pomoc?

Odpowiednie służby autostradowe możemy wezwać za pośrednictwem numeru 112. W praktyce jednak, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie połączenie się z odpowiednimi numerami telefonów, obsługiwanymi przez pomoc autostradową.

1. W przypadku autostrady A4, będą to następujące numery:

  • 32 259 67 06 – obejmuje rejon od granicy z województwem opolskim do węzła autostradowego Murckowska,
  • 32 762 73 33 – obejmuje rejon od węzła autostradowego Murckowska, aż do samego końca autostrady.

2. W przypadku autostrady A1, służby drogowe można powiadomić, dzwoniąc pod numer 58 530 66 66.

3. W przypadku autostrady A2, numer alarmowy to +48 618 383 112.

Co zrobić po wezwaniu pomocy?

W polskim kodeksie drogowym nie ma z góry określonych zasad, które narzucałyby kierowcom sposób postępowania w danej sytuacji. Niemniej, zawsze należy pamiętać o tym, by w miarę możliwości opuścić pojazd i stanąć bezpośrednio za barierkami ochronnymi. Może się zdarzyć, że inny kierujący nie zauważy umieszczonych przez nas świateł ostrzegawczych i odblasków i tym samym uderzy bezpośrednio w nasz pojazd.

Opuszczenie pojazdu jest zalecanie nie tylko wtedy, gdy zmiana koła (bądź naprawa innej awarii) przedłuża się w nieskończoność. Pas awaryjny można zajmować również z powodu chwilowego zasłabnięcia, bądź ogólnego pogorszenia się stanu zdrowia. Również wtedy zaleca się, by pozostać poza barierkami ochronnymi.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Na niektórych fragmentach autostrady, usadowienie się bezpośrednio za barierkami ochronnymi nie jest możliwe, głównie ze względu na znajdujące się tuż za nimi ekrany dźwiękochłonne. W takich sytuacjach, należy bezwzględnie przemieszczać się zgodnie z ruchem na autostradzie i poszukać specjalnych drzwi ewakuacyjnych.

W przypadku pęknięcia lewej opony, po zatrzymaniu się na pasie awaryjnym, najlepiej od razu wezwać służby autostradowe, które odpowiednio oznaczą miejsce zdarzenia.

Pod żadnym pozorem nie można zatrzymywać się na pasie ruchu. Jeśli jazda nie jest możliwa, zjedźmy za pomocą rozrusznika. Wystarczy tylko przekręcić kluczyk, przełożyć bieg na “1” i wcisnąć gaz.

Zmiana koła na autostradzie może się przydarzyć każdemu. Jeśli z jakiś powodów nie możesz tego zrobić, koniecznie skontaktuj się z nami. My wiemy, jak profesjonalnie Ci pomóc.

Share