Niepokojąca praca silnika lub inne objawy? Lepiej je sprawdź, zanim będziesz musiał wzywać pomoc drogową!

Jeździsz  z zapaloną kontrolką “check engine”? A może silnik twojego samochodu wydaje dziwne odgłosy? Plami olejem? I nie niepokoi cię to? W takim wypadku szybko możesz potrzebować naszej pomocy drogowej. Tak naprawdę, zupełnie poważnie, to wszelkie odstępstwa od normalnej pracy silnika powinny zwracać twoją uwagę i być powodem do odwiedzenie warsztatu.

Wcale nie musisz być mechanikiem samochodowym, by wiedzieć, że w twoim aucie dzieje się coś niepokojącego. Sama kontrolka “check engine” może oznaczać, że w twoim aucie nie dzieje się nic groźnego, bo może sygnalizować awarię katalizatora lub zaworu EGR, ale też może być oznaczać poważną awarię, której finałem może być poważna awaria silnika, zamiast bagatelizować, powinien czym prędzej udać się do warsztatu, gdzie za pomocą urządzenia diagnostycznego uda się odczytać kod błędu.

O wyeksploatowanym silniku, awarii uszczelniaczy zaworowych czy uszkodzeniu turbosprężarki świadczy obniżający się stan oleju oraz dymiąca rura wydechowa. Tak samo jak zapalająca się często kontrolka poziomu oleju lub jego ciśnienia. Niepokojący w tym wypadku może być brak śladów wycieku na silniku.

Wypalona uszczelka pod głowicą to zmora wszystkich kierowców. Może nie zmora, ale przyczyną sytuacji lękowych, związanych z kosztami naprawy. O tym, że jest z nią problem, świadczy ciemny szlam zbierający się pod korkiem wlewu oleju, oznaczający, że do oleju dostaje się płyn chłodzący.  Alarmujący jest również niebieski dym  rury wydechowej, przy równoczesnym ubytku oleju, ale tutaj przyczyna może leżeć również po stronie nieszczelnych pierścieni tłokowych czy uszczelniaczy zaworowych. Innym objawem tych awarii jest olej, który zbiera się na obudowie filtra powietrza. Innym objawem uszkodzenia uszczelki jest bulgotanie pęcherzyków powietrza w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego podczas pracy silnika.

Metaliczne hałasy z silnika nie są czymś naturalnym. Świadczą o nieprawidłowej pracy rozrządu i panewek korbowodowych silnika. To groźba kapitalnego remontu. Natychmiast powinieneś wyłączyć silnik, gdy odgłosy pojawiają się nagle.

Przerywana praca podczas przyspieszania, nierówna praca na wolnych obrotach, krztuszenie sygnalizują problem z kablami wysokiego napięcia, cewką zapłonową lub przepływomierzem. Sprawdzić tu trzeba też układ wtryskowy oraz świece.

Wszelkie wycieki pod samochodem, świadczące o nieszczelności obudowy silnika są alarmujące, oznacza to, że w twoim aucie zużyły się uszczelki lub nieszczelna jest odma. Aby zlokalizować przecieki, powinno się umyć dokładnie cały silnik.

Nierówna praca silnika, falowanie na jałowym biegu, samoczynnie rosnące i opadające obroty sugerują kontrolę silniczka krokowego, układ wtryskowy i filtr powietrza. Przyczyną może być również awaria sondy lambda lub przepustnicy. To również częsty objaw w autach, wyposażonych w instalację gazową, gdzie należy skontrolować kable wysokiego napięcia i szczelność układu dolotowego.

Share