Wiesz, co w autach psuje się najczęściej? Podpowiadamy!

W autach może zepsuć się wszystko, a często prawo serii pociąga za sobą awarie różnych, związanych ze sobą elementów. Są jednak naprawy, które mechanicy wykonują najczęściej.

Niektóre awarie to ogromne sumy wydane na ich wyeliminowane, inne, w porównaniu z nimi stanowią nic nie znaczący drobiazg. Auto zaś, jako rzecz niezbędna do normalnego funkcjonowania powinno być sprawne. Niestety, często oszczędzamy na drobnych naprawach, zapominając, że drobiazgi mogą wywołać lawinę usterek, które mogą się skończyć poważną awarią. I kosztowną. Poznaj najpopularniejsze przyczyny przymusowej wizyty na warsztacie.

Usterki silnika

Silnik odmawia posłuszeństwa w różnych sytuacjach. Niekiedy jednostka jest po prostu wyeksploatowana, czasem nałożyły się na siebie mniejsze usterki. Nie ma silników bezawaryjnych i zepsuć może się każdy, bez względu na model i wiek pojazdu. W warsztatach naprawia się luzy na tłokach, usuwa nagromadzone osady, czyli tak naprawdę wykonuje się drobne naprawy, ale też te zupełnie poważne, jak naprawa zatartych tłoków, popękanych pierścieni tłokowych, zatartych łożysk korbowodowych. Najważniejsze, to znaleźć odpowiedni warsztat i zaufanego mechanika, znającego się na silnikach, bo silnik to serce auta. Do swojego serca będziesz szukał kardiologa, a nie internisty, prawda?

Elektryka

Owszem elektryka w samochodzie to ogólne pojęcie, natomiast na warsztaty najczęściej docierają auta, które nie są w stanie zapalić silnika. Pierwszym, i często jedynym podejrzanym, jest akumulator, który może być rozładowany. Winy można szukać w układzie ładowania, ale najczęściej to akumulator jest już elementem nadającym się do wymiany. Problemy mogą mieć przyczynę w zanieczyszczonych lub zardzewiałych zaciskach klem, które warto oczyścić. Niekiedy faktycznie wystarczy uzupełnić ;poziom elektrolitów.

Oświetlenie pojazdu

Czasy, gdy samodzielnie można było wymienić przepaloną żarówkę w samochodzie powoli odchodzą w niepamięć. Dziś to skomplikowana operacja, wymagająca wizyty w serwisie. Inne awarie oświetlenia to uszkodzenia reflektorów głównych oraz kierunkowskazów. Najważniejsze, to nie zwlekać, bo oświetlenie wymaga natychmiastowej reakcji. Niekiedy okazuje się, że przyczyną uszkodzenia jest słaby kontakt w kostce zasilającej lub przerwa w obwodzie.

Chłodnica

Chłodnica może ulec fizycznemu, mechanicznemu zniszczeniu, może też ulec awarii na skutek wyeksploatowania elementów. Często więc mamy do czynienia z awarią wentylatora chłodnicy, przepalonym bezpiecznikiem, zepsutym przekaźnikiem lub zepsutym silnikiem wentylatora. Niestety, nowoczesne konstrukcje są tak zbudowane, że do chłodnicy trudno się dostać, a konieczny staje się demontaż innych elementów z komory silnika, dlatego najlepiej zlecić tę usługę serwisowi.

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów również może zepsuć na skutek mechanicznego uderzenie, na przykład o kamień czy wystający krawężnik. Innymi przyczynami jest naturalne degradacja poszczególnych elementów, kiedy spada poziom oleju w skrzyni. Nieszczelności, to spadek poziomu oleju, a niski poziom oleju to zatarcie skrzyni biegów. Niekiedy wystarczy tylko zlokalizowanie i usunięcie nieszczelności, uzupełnienie stanu oleju i wymiana uszczelek, w innych przypadkach należy wymienić całą skrzynię.

Zawieszenie pojazdu

Nasze drogi są skutecznym niszczycielem zawieszenia pojazdu. Dziury, nierówności to dla zawieszenia prawdziwi zabójcy. Na skutek eksploatacji psują się sworznie wahaczy, gumy, tuleje metalowo – gumowe, końcówki drążków, łożyska i inne. Niekiedy koszt naprawy nie jest ogromny, w innych przypadkach może być horrendalny, zależy to od typu konstrukcji i wieku auta. Co ważne, najczęściej elementy zawieszenia należy wymieniać kompletami, aby zużywały się dalej równomiernie.

Share